بررسی عناصر هنری در داستان های کودکان محمود شقیر (بررسی موردی داستان های "الحاجز، مهنه الدیک و الملوک الصغار")
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مهدی اکبری قارخونی
- استاد راهنما صلاح الدین عبدی صدیقه زودرنج
- سال انتشار 1392
چکیده
قرن هفدهم را می توان آغاز تألیف کتاب کودک دانست. از میان انواع ادبی، ادبیات داستانی به دلیل جذابیتی که برای کودک دارد، دارای رسالتی آشکارتر است. از نویسندگان عربی در این زمینه، می توان به محمود شقیر اشاره کرد. اواز نویسندگان بزرگ عربی است که در سال 1941 در قدس متولد شد. با وجود اینکه شقیر از نویسندگان ادبیات مقاومت است، داستان های کوتاه فراوانی برای کودکان نوشته است که بیانگر توجه وی به این طبقه ی مهم اجتماعی است. با بررسی عناصر هنری در سه مجموعه داستان کودک شقیر، یعنی مجموعه های"الحاجز، مهنة الدیک و الملوک الصغار" و میزان تناسب این عناصر داستانی با کودک، تنها ویژگی های برجسته ی آنهابیان شده است و مهم ترین آنها به شرح ذیل میباشد: معرفه بودن عنوان داستان ها و حجم کوتاه داستان ها و هماهنگی آن دو با دوره ی کودکی، استفاده از مضامین اجتماعی برای آموزش کودک، بهره گیری از شخصیت های داستانی متناسب با گفت و گوهایشان؛زمکانی که با توجه به غلبه ی درون مایه های اجتماعی و تربیتی عموماً به شکل کلی آمده است. در زمینه ی ویژگی های سبکی شقیر در این سه مجموعه : استفاده از کلمات و ترکیبات ساده و فصیح و متناسب با فهم کودک، بیان ویژگی های پسندیده ی اخلاقی از طریق داستان، بهره گیری از نماد و تمثیل و عنصر خیال کودکانه، توجه به مدرنیته و مسائل روز در خلال داستان ها، قابل ذکر است.
منابع مشابه
بررسی عناصر داستان های کوتاه« موعدنا غداً»، « الکفاءات» و« ملک الملوک» اثر نجیب الکیلانی
داستان کوتاه بهعنوان برشی از زندگی شخصیت اصلی داستان است که با وجود محدودیت در کاربرد عناصر داستاننویسی، همان ساختار و شیوه را در کاربرد این عناصر در آن میبینیم. لذا شیوه چینش این عناصر و میزان حضور هرکدام از آنها در داستان قابلتحلیل است. «نجیب کیلانی» ادیب، داستانپرداز، شاعر و ناقد معروف مصریتبار، ازجمله کسانی است که با داشتن روح دینی و تعهد به قضایای اخلاقی، همراه با سبک واقعگرایانه د...
متن کاملبررسی و تحلیل محتوایی مجموعه داستان « أنا و جمانه » محمود شقیر
ایستادگی و مقاومت دربرابر ظلم و استبداد از بنمایههای اصلی ادبیات پایداری است که از دیرباز نویسندگان بسیاری را به خود مشغول داشته و در آثار منثور و منظوم آنان بازتابی نظرگیر یافته است. محمود شقیر، نویسندۀ فلسطینی، ازجمله داستاننویسانی است که توانسته است با بهرهگیری از شیوۀ جدید در پرداخت روایتهای خویش، به پایداری مفهومی تازه بخشد. او مخاطب را در دل داستان تنها میگذارد تا خودش بهتنهایی گفت...
متن کاملبررسی عناصر داستانی در داستان «با شُبِیْرو» اثر محمود دولتآبادی
امروزه یکی از انواع ادبی مهم، داستان و داستان نویسی است. موضوع این مقاله نقد و بررسی عناصر داستانی، اعم از مقدمه یا شروع، توصیف، راوی، اپیزود داستانی، بحران و سرنوشت است. در این خصوص پس از معرفی نویسنده و آثار داستانی وی به بررسی عناصر داستانی، در داستان «با شُبِیْرو» پرداخته میشود. مآخذ این تحلیل، آثاری چون دستور زبان اثر احمد اخوت، هنر داستان نویسی اثر ابراهیم یونسی و … میباشد.
متن کاملبررسی عناصر داستان در داستانک های محمود شقیر نویسنده معاصر فلسطینی
چکیده "داستانک" یکی از شاخه های ادبیات داستانی است که در دهه هفتاد قرن بیستم در واکنش به برخی عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، همراهی با سرعت تکنولوژی در زندگی بشر و عدم اقبال خوانندگان به داستان ها و رمان های پر حجم و طولانی ظهور یافت. محمود شقیر (1941)، نویسنده معاصر فلسطینی با نگارش 4 مجموعه داستانک، یکی از پیشگامان و چهره های شناخته شده در این عرصه ی ادبی، در جهان عرب و به ویژه فلس...
15 صفحه اولتحلیل عناصر ناتورالیستی در داستان های محمود دولت آبادی
داستان های محمود دولت آبادی به مثابۀ منشوری است که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است. در آثار او رگه هایی از اندیشه های رئالیستی، ناتورالیستی، و گاه سورئالیستی دیده می شود. به علّت گسترۀ وسیع موضوع، در مقالۀ حاضر فقط به برخی از اندیشه های «ناتورالیستی» محمود دولت آبادی می پردازیم. ناتورالیسم، شکل افراطی واقع گرایی شمرده می شود. این مکتب ادبی، نظریّه ای است که کردار و گرایش و اندیشه را زای...
متن کاملالگوهای تعلیمی قابل تقلید در داستان¬های قرآنی (بررسی موردی: داستان سلیمان و ایوب علیهما السلام)
قرآن کریم کتاب هدایت است و مخاطبان این مائده آسمانی، همة انسانها و طبقات مختلف جامعه در طول تاریخ بوده و هستند، تحقق چنین هدفی در گرو توجه به استعدادهای متفاوت افراد و استفاده هنری از همة گنجایشهای زبانی است. در این پژوهش، با روش توصیفی – تحلیلی، جلوههای زیباشناختی هنری در داستانهای تعلیمی قرآن کریم، با تکیه بر داستان دو تن از پیامبران الهی، حضرت سلیمان و حضرت ایوب که به ظاهر زندگی متضادی ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023